Beschrijving
Een op de drie Nederlanders krijgt in zijn leven met allergie te maken. Het is kennelijk een kwaal van deze tijd. In zijn verschillende verschijningsvormen zoals eczeem, astma en hooikoorts wordt duidelijk dat allergie letterlijk en figuurlijk een grensprobleem is. Letterlijk: allergie speelt zich af op de grens van binnen- en buitenwereld. Figuurlijk: iedereen die te maken heeft met allergie krijgt te maken met de vraag hoe hij zich in psychisch opzicht staande houdt ten opzichte van de buitenwereld.
In deze brochure wordt nagegaan hoe de grens tussen buitenwereld en binnenwereld tot stand komt in de loop van de ontwikkeling van een kind. En natuurlijk, hoe de grens niet goed tot stand komt bij de allergische mens. Het blijkt dat er op drie manieren een grens moet ontstaan. Een grens is die van een kind ten opzichte van de zintuiglijke wereld, dat is het werkterrein van het waarnemen met de zintuigen. Een tweede grens is die van een kind ten opzichte van de stoffelijke wereld, bijvoorbeeld de voeding. Dat is het werkterrein van de vertering. De derde grens is moeilijker aan te geven, omdat die niet een echte plaats heeft in het menselijk organisme. Het gaat om de grens tussen een kind en alles wat hij meemaakt, beleeft, ervaart. Om die grens gaat het eigenlijk, zo zal blijken, want dat is het werkterrein van de zich ontwikkelende persoonlijkheid.
Allergie wordt in deze brochure beschreven als een probleem van grenzen en uiteindelijk van de menswording. Misschien beter gezegd: als een mogelijkheid om in deze verwarrende 21-ste eeuw de ontwikkeling van zijn persoonlijkheid, van zijn IK, niet over te slaan.
Tot slot worden kort een aantal suggesties gegeven om met de allergie van een kind om te gaan, aansluitend op het principe van de drie grenzen.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.