Schoolrijp? Toe aan het schoolse leren?

In de komende maanden zal het oordeel geveld worden over een grote groep bijna zes-jarigen: gaan ze naar de 1ste klas (groep 3) of blijven ze nog een jaar kleuteren. Wat te doen met een wijsneus, die in augustus zes wordt, en nog heel erg aan juffie hangt? Of met een stevig gebouwd, sterk kind dat houdt van stoere spelletjes, maar die z’n naam nog niet kan schrijven en ook totaal geen interesse heeft in schoolse dingen? Of met dat schuwe kind, net verhuisd en net in de kleuterklas, nog helemaal niet gewend; maar wel in april al zes geworden?

Hoewel de naamgeving van de eerste twee schoolklassen: groep 1 en groep 2, doet vermoeden dat groep 3 gewoon de volgende klas is, is er wel degelijk een onderscheid te maken tussen een schoolrijp kind, toe aan het schoolse leren en een niet-schoolrijp kind, een speelkind. Vroeger zouden we die kleuter hebben genoemd.

In de nieuw uitgegeven brochure Schoolrijpheid worden de twee routes beschreven die een jong kind gaat naar respectievelijk leerrijp en schoolrijpheid. Leerrijp heeft te maken met kùnnen leren, schoolrijp met wíllen leren. Voor het beantwoorden van de vraag of een kind ‘door’ gaat is het heel behulpzaam om deze twee routes te kennen. De brochure helpt ouders en leerkrachten om tot een afgewogen oordeel te komen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *